عکس میلادت مبارک امام حسن جانم . شکلات آجیلی.
سَـــــلویٰ
۱۱۲
۳.۳k

میلادت مبارک امام حسن جانم . شکلات آجیلی.

۲۸ فروردین ۰۱
گرگیعان یا قرقیعان نام یک آیین سنتی رایج در جنوب کشور است که شهریور ماه ۱۳۹۵ به عنوان میراث معنوی مردم عرب‎زبان ساکن سواحل جنوبی ایران به ثبت ملی رسید. این آیین هرسال نیمهٔ ماه رمضان در مناطق عرب‌نشین توسط کودکان اجرا می‌شود. ریشه تاریخی این مراسم را از میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام ذکر می‌کنند که مردم برای عرض تبریک به جد بزرگوارش حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) و مادرش حضرت زهرا (س) «قرة عین! قرة عین!» گویان به درب منزل‌شان می‌رفتند و تولدش را تبریک می‌گفتند و کم‌کم به صورت مناسبتی هرساله در میان مسلمانان رواج یافت و در جنوب ایران باقی می‌ماند. این مراسم در بین مردم استان بوشهر به مراسم «گرگشو» معروف شده و پانزدهم ماه رمضان، کودکان بندری که اکثرا عرب زبان هستند، لباس‌های محلی خود را پوشیده و با شور و شعف به کوچه پس‌کوچه‌ها می‌روند و با آویختن کیسه‌هایی از پیش تهیه شده بر گردن، برای جمع‌آوری عیدی و شیرینی ماه رمضان به درب خانه‌ها می‌روند و با گفتن «گرگشو گرگشو» صاحبخانه را متوجه حضور خود می‌کنند تا به آن‌ها شیرینی بدهند.

ازجمله شعارهایی که کودکان می دهند عبارتند از: گرگشو بت عبشو   سی فردشو یا “اعطونا من مالکم” یعنی از مالتان به من بدهید؛ یا ” اعطونا الله یعطیکم” یعنی بدهید خدا به شما میدهد.
آیین گرگشو یکی از رسومات قدیمی  مردم بندرنشین جنوب کشور به خصوص شهرستان کنگان در ماه مبارک رمضان میباشد . البته در برخی دیگر از شهرهای ایران مثل بیدگل ، مشهد، کاشان، آران و برخی نقاط استان خوزستان هم برگزار می شود. کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان، امارات، بحرین، قطر، کویت و عربستان نیز این رسم را تقریبا مثل ما انجام می دهند. ظاهرا این رسم در کشور بحرین قوی‌تر از دیگر کشورهای عرب است.


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
امروز خدا به کل جهان عرضه می‌کند
سبکی جدید از کرَم اهل بیت را...

دروازه‌های آسمان گشوده میشود
و زمین، در ستاره بارانِ میلادی بزرگ
به هلهله مینشیند. در نیمه‌ی ماه رمضان
رایحه‌ی شکوفه‌های یاس است که
کوچه‌های مدینه را آکنده...
تبریک به مادر سادات..مادری مبارکت بانو💖

میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام..
عیدتون_مبارکا







شکلات آجیلی
https://sarashpazpapion.com/recipe/b57fe0f0be4c3eb93643b87089ea8787



تقدیم نگاهای قشنگتون💖
...